Saturday 9 November 2013

Biskut Snow Almond







Pada musim raya yang lepas ,saya mendapat banyak tempahan untuk biskut snow almond.Rasanya yang balance dengan almond,nestum dan perisa kopi serta disaluti dengan coklat memang sangat digemari ramai.Saya ada menukar sedikit resepi mengikut citarasa saya terutamanya dalam penambahan susu tepung dan penggunaan tepung ubi menggantikan tepung gandum.Anda boleh mencuba resepi ini dan percayalah ia tak merugikan..anda boleh buat bisnes dgn resepi ini..


Snow Almond

Bahan-bahan A

200 gm butter
100 gm gula castor
1 sudu besar shortening
1 sudu teh esen kopi (saya gunakan nescafe dicampur 1 st air panas..boleh tambah 1st lagi nescafe kalau suka rasa kopi yg kuat)
1 biji kuning telur

Bahan-bahan B

220 gm tepung
70 gm tepung ubi (asal tepung jagung)
50 gm nestum kisar halus
30 gm susu tepung (saya guna 50 gm - sebarang jenis tepung susu)

Bahan-bahan C

300 gm coklat compound
serbuk roti warna putih secukupnya


Cara:

Butter,shortening dipukul dengan senduk kayu hingga kembang
Masukkan telur,esen kopi,pukul sebati
Masukkan bahan2 kering..gaul sebati
Canai doh ikut ketebalan yg disukai.Terap dan bakar dalam loyang yg dialas kertas minyak
Bakar 15  minit atau sehingga masak

Sejukkan betul2

Cairkan coklat secara double boil.
Celup biskut dan gelekkan atas serbuk roti.





No comments:

Post a Comment